2011. május 10., kedd

Őszentsége a XVII. Karmapa

A Gyalva Karmapa Tibet első számú, tudatosan újraszületett lámája. A „Karmapa” név egy adományozott név, jelentése: „a cselekvés embere”, vagy „minden buddha aktivitása”, s a hagyomány szerint a karmapák valóban minden buddha aktivitását testesítik meg.

A hagyomány szerint a Karmapa jógiként több tartalmas életet élt Indiában, később a Himalájától északra fekvő területeket választotta újraszületései színhelyéül. A kínai megszállás (1959) miatt a 16. Karmapa elhagyta Tibetet, biztosítva ezzel a Karma Kagyü vonal fennmaradását, nyugati tanítványainak segítségével pedig arról gondoskodott, hogy a tudat természetéről szóló tanítások ebbe a világba is eljussanak. A karmapa, önmagában mint „minden buddha lényege” születik meg a világra, megvilágosodott lényként, azaz buddhaként.

A Karmapa mellett a másik legismertebb, sokszorosan reinkarnálódott tanító a Dalai Láma, aki tudatának teljes felismerése után, már a történelmi buddha idejében megjelent, mint az együttérzés bodhiszattvája (Szerető Szemek, tib. Csenreszig vagy Csenrézi). A Dalai Láma Szerető Szemek megtestesüléseként születik a földi világra. Míg azonban a Dalai Láma szerepe napjainkra főleg a politika terén vált kiemelt jelentőségűvé, addig a karmapák tisztán szellemi és gyakorlati tanítóként, a megszabadító tanítások elterjesztésében vállalnak kulcsfontosságú szerepet. A karmapák feladata az, hogy tanításaikkal egy teljesen megvilágosodott buddha gyakorlati módszereit közvetítsék a tanítványok felé.

Az első Karmapa, Düszum Khyenpa (1110-1193) Gampopa tibeti mester tanítványa volt. Tehetséges gyermekként már kiskorától a dharmát (buddhista tanítások) tanulta. Huszonéves korától magas rangú mesterektől tanult, és úgy tartják, ötvenévesen, a jóga gyakorlása közben világosodott meg. Attól kezdve karmapaként tisztelték: olyan buddhaként, akinek eljövetelét a hagyomány már korábban megjósolta.
Tanára halála után Dusum Khyenpa megígérte, hogy 84 éves koráig él, hogy taníthassa a dharmát és minden érző lényen segíthessen. Az első Karmapa fején tűnt fel először a misztikus korona, amely attól fogva minden karmapa fején varázslatos módon materializlódott. Ez a fejfedő állítólag hajból készült, melyet egymillió háromszázezer dakini ajánlott fel, méghozzá századokkal korábban, de Dudum Khyenpa fején jelent meg először Tibetben. Ennek a titokzatos fejfedőnek a neve Vajra korona, és csak azok számára látható, akikben megvan a “képesség, hogy lássák”. Megalapított a Tsurphu kolostort, mely a Karma Kagyu iskola székhelye lett. Ennek az irányzatnak a vezetője a 17. Karmapa.

A második Karmapáról, Karma Pakshiról (1204-1283) azt tartják, hogy ő volt az első ember, aki tulku-ként, vagyis egy láma reinkarnációjaként, tudatosan született újra a világra. Egyes források szerint Karma Pakshi ismertette meg a tibetiekkel az immár világszerte ismert mantrát, mely így szól: “OM MANI PADME HUMM”, melyet az együttérzés mantrájának neveznek. a második Karmapa tanítványa lett Kublaj kán is.

A harmadik Karmapa Rangjung Dorje (1284-1339) igazi tudós volt, akiről azt mondják, hogy képes volt álmában spontán könyvet olvasni és tanításokat kapni. Gyógyítást tanult és később mestere lett annak is. A Kalachakra tanítások során kapott víziói eredményeként megváltoztatta a tibeti asztrológiát, amelyet mind a mai napig használnak.

Rolpe Dorje (1340-1383) a IV. Karmapa a legenda szerint már anyja méhében jól hallhatóan az Om Mani Padme Humm mantrát kántálta és jógagyakorlatokat végzett.
Figyelemre méltó, hogy Rolpe Dorje felszentelt egy gyermeket Tibet Tsongkha körzetében és megjósolta, hogy az majd jelentős szerepet tölt be a tibeti buddhizmusban. Ebből a gyermekből lett később Tsongkhapa, aki megalapította a buddhizmus Gelug iskoláját, melyet azóta Dalai Láma is követ.

Az V. Karmapa - Deshin Shekpa (1384-1415)

A VI. Karmapa – Thongwa Dönden (1416-1453)

AVII. Karmapa – Chödrak Gyatso (1454-1505)

A VIII. Karmapa – Mikyö Dorje (1507-1554)

A IX. Karmapa – Wangchuk Dorje (1555-1603)

A X. Karmapa – Chöying Dorje (1604-1674) A mongolok kiűzése után a Karmapát akarták megtenni államfőnek, de a Karmapa elutasította azon az alapon, hogy ellentétes lenne Buddha tanításaival. Az V. Dalai Láma lett az ország szellemi és világi vezetője, ahogyan utódai is azok egészen a jelenlegi XIV. Dalai Lámáig. A Karmapa tanitásaiban részesítette a Dalai Lámát, aki kihirdette, hogy a Tsurphu kolostort meg kell védelmezni a zavargásoktól.

A XI. Karmapa – Yeshe Dorje (1676-1702)

A XII. Karmapa – Changchub Dorje (1703-1732)

A XIII. Karmapa – Dudul Dorje (1733-1797) 

A XIV. Karmapa – Tegchog Dorje (1798-1868)

A XV. Karmapa – Khakyab Dorje (1871-1922)

A XVI. Karmapa – Rangjung Rigpe Dorje (1924-1981)

A XVII. Karmapa – Ogyen Trinley Dorje (1985-) Őszentsége a XVII. Karmapát a Dalai Láma is elismerte hivatalosan is a XVI. Karmapa reinkarnációjának.
Napjainkban a Karmapát, a Karma Kagyü buddhista irányzat vonaltartójaként a tibeti buddhizmus „királyának” tartják, mint „minden buddha lényegének” fizikai megtestesülését.

Nincsenek megjegyzések: